ПТИЦЕВОДСТВО, 2019, 05, стр - 65-68

УДК: 338.43

DOI: 10.33845/0033-3239-2019-68-5-65-68

 

 

ИНСТРУМЕНТАРИЙ РАСЧЕТА ИНДЕКСА УДОВЛЕТВОРЕННОСТИ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ В ПТИЦЕВОДСТВЕ

ВАЛДОХИНА С. И., РОЙТЕР Л.М.

 Федеральный научный центр «Всероссийский научно-исследовательский и технологический институт птицеводства» Российской академии наук

Аннотация: Представлен инструментарий расчета ключевого показателя, а именно индекса удовлетворенности потребителя (ИУП). Принцип ориентации на потребителя закреплен в соответствующем ГОСТ. Изучены существующие подходы по данному вопросу и установлена необходимость в разработке методического инструментария оценки ИУП применительно к отрасли птицеводства. При систематизации результатов исследования по оценке удовлетворенности потребителей продукции разработана модель расчета ИУП для птицеводческой отрасли, позволяющая повысить конкурентоспособность производимой птицеводческой продукции и усилить взаимодействие ее производителей с потребителями.

Ключевые слова: ИНДЕКС УДОВЛЕТВОРЕННОСТИ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ, МАРКЕТИНГОВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ,  АНКЕТИРОВАНИЕ, КРИТЕРИИ УДОВЛЕТВОРЕННОСТИ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ

 

Tools for the calculation of the consumer satisfaction index for poultry products

Valdokhina S.I., Roiter L.M.
Federal Scientific Center “All-Russian Research and Technological Institute of Poultry” of Russian Academy of Sciences

Summary: The tools for calculating the key indicator, namely, the consumer satisfaction index (СSI) are presented. The principle of customer orientation is fixed in the relevant State Russian standard. The existing approaches to this issue have been studied and the need for the development of methodological tools for the assessment of СSI in relation to the poultry industry has been established. In the systematization of the results of the evaluation study of customer satisfaction by the products the model was developed for the calculation of СSI of poultry products, which can help in the increasing of the competitiveness of poultry production and in enhancing the interaction of producers with consumers.

Key words:   CONSUMER SATISFACTION INDEX, MARKETING RESEARCH, SURVEY, CRITERIA OF CUSTOMER SATISFACTION